Hybel.no fortsetter å tette gapet mot Finn.no som markedsplass for annonsering av bolig til leie. Daglig leder, Christian Rasmussen, sier de opplever en solid økning, og anslår at Hybel.no vil formidle ca 130.000 til leie og ønskes leid annonser i 2021.
Den lønnsomme veksten til Hybel AS fortsetter
“Så langt i år ser vi en vekst på 25% i antallet annonser sammenlignet med 2020. Vi estimerer at ca 25 000 utleiere i år vil finne leietakere via Hybel.no.”, sier Rasmussen.
Noe av det unike fortrinnet til Hybel-plattformen er også antallet ønskes-leid annonser eller leietakerprofiler. Rasmussen anslår at ca 60.000 nye leietakerprofiler publiseres i 2021. “Profilene er verifiserte og vi ser i høysesongen at halvparten har også utført en kredittsjekk på seg selv”, sier Rasmussen. “Dette skaper økt trygghet for utleier.”
Runder 14.000 leieforhold under forvaltning i 2021
Utleieplattformen Hybel Premium ble lansert som en pilot i 2018 for boligutleiere og utleieselskaper. “Vi laget en langsiktig plan tilbake i 2016/2017. Våre utleiere hadde behov for et enkelt og effektivt verktøy for å administrere sine leieforhold juridisk riktig og samtidig effektivisere og automatisere tunge prosesser knyttet til driften av sin utleieportefølje”, forteller Rasmussen.
“Vi har en veldig fin organisk vekst både på markedsplassen og forvaltningsplattformen. Målet i år var å doble antallet leieforhold under forvaltning. Det er vi i god rute for å klare. Verdibidraget vi gir kundene våre er meget stort og behovet og ønsket om digitalisering og automatisering er sterkt - både fra utleier og leietakers ståsted. Vi merker tydelig at den jevne utleier i stadig større grad er moden for å jobbe mer effektivt og ta i bruk vår digitale plattform.”
Gjennom Hybel Premium får utleiere full oversikt over alle leieforhold og sine utleieeiendommer. En får full kontroll på hvem som bor hvor, hvem som flytter ut når, alle husleiebetalinger, depositum og garantier, inn- og utflyttingsprotokoller og kontrakter. En kan opprette digitale leiekontrakter, gratis depositumskonto og plattformen sørger for automatisk innkreving av husleie og hjelp ved mislighold og inkasso. Indeksregulering er også ivaretatt. Mange verdsetter også at leietakerne kan få en egen brukerprofil hvor de finner sin leiekontrakt, sin betalingsinformasjon og som gjør at begge parter også kan ha en effektiv dialog via plattformen.
Utleierne har et komplett produkt integrert i én plattform - uansett hvor man finner leietakerne sine. At plattformen fungerer like godt på mobil blir også høyt verdsatt da mye av jobben for en forvalter må gjøres på farten.
Svært fornøyde kunder
Hybel AS har to fokusområder: teknisk utvikling og customer success. At kundene får god hjelp og oppfølging er det viktigste vi gjør, sier Rasmussen. De siste årene har vi fått mange ambassadører som anbefaler plattformen til andre. Like viktig er alle de gode innspillene vi får til videreutvikling av plattformen. Hybel Premium er i konstant utvikling også mye takket være engasjerte og dedikerte kunder.
“Jeg har halvert arbeidstimene mine på utleievirksomheten min etter jeg fikk alle leiekontraktene mine digitalt inn på plattformen. Visninger må jeg fortsatt ta hånd om, men resten av arbeidsoppgavene får jeg løst enkelt og smertefritt gjennom Hybel Premium ” sier Gaute Gude i Urban Eiendom.
“Baard Schumann mente at Hybel Premium var en løsning som passet perfekt for oss i SeMu Eiendom. Vi fant med én gang ut at her var det mye tid og ressurser å spare på alle deres ulike løsninger innen fakturering, depositum, kontrakter og ikke minst all automatiseringen vi får inn mot våre regnskaper” forteller Alv Erik Selvaag i SeMu Eiendom.
“Hele spekteret er digitalisert og fungerer sømløst for forvalteren. Det er en trygghet for oss som regnskapsførere, for vi er sikre på at det fungerer opp mot regnskapet” sier Dag Rune Løvdal, daglig leder for regnskap i Forvaltningspartner.
“Hybel.no fungerer veldig bra for våre 300 leieforhold. Innkreving, digital signering og depositumsløsning gjør jobben utrolig mye lettere for oss. Både når det gjelder regnskap og betalinger er vi nødt til at IT-systemet fungerer. I motsetning til tidligere har vi tillit til dagens system.” forteller Karl Erik Granberg i NLM Eiendom.
Hvordan digitalisere og automatisere din utleievirksomhet på under 1 time?
De aller fleste av de større Hybel Premium kundene i dag kommer fra enten andre tyngre og lite brukervennlige utleieplattformer, regnskapsprogrammer eller mer eller mindre avanserte excel ark som er utviklet over en årrekke. Hovedutfordringen er ofte at automatiseringsgevinster uteblir og man bruker mye mer tid enn hva som er nødvendig.
Mange utleieselskaper føler på at det kan være tungt og vanskelig å sette seg inn i en ny måte å jobbe på selv om de vet at noe bør gjøres. Noen er usikre på hvordan regnskapsbiten vil fungere. Andre kjenner på at hverdagen og manuelle prosesser og gjøremål sluker dem.
I Hybel hjelper vi alle kundene våre med onboarding, forteller Christian Rasmussen. "Sammen med kundene setter vi raskt opp selskapsstruktur, eiendomsportefølje og tilganger til kolleger på plattformen. Deretter importerer vi eksisterende leieforhold slik at plattformen er oppdatert. Dette tar kun få minutter. Hybel sitt Customer Success team setter også av god tid til opplæring av alle kunder og deres ansatte og er alltid tilgjengelig for å svare på spørsmål. "
Hybel AS har også egne ressurser som jobber med regnskap for å støtte økonomiavdelinger eller ekstern regnskapsfører slik at de får automatisert bokføringen gjennom import av data. Erfaringene og tilbakemeldingene vi får at her er det ofte svært mye tid å spare - både løpende gjennom året, men ikke minst også i forbindelse med årsoppgjør og eventuell revisjon.