Eiendomsselskapene strømmer til innovativ forvaltningsplattform

Hybel Premium, selskapet som nå er en del av Visma-familien, har de siste årene etablert seg som Norges største og mest komplette plattform for eiendomsselskaper som har boliger i sin portefølje. Med en NPS på >70 er kundene selskapets fremste amb...

Innkreving av husleie

Uansett om man har én eller flere hundre leietakere er det mye å holde styr på når det kommer til innkrevingen av husleien. Har alle betalt? Har de betalt riktig? Hva skjer dersom de ikke betaler? Det går fort mye tid å å følge opp dårlige betalere. 

Det er normalt at husleien betales på forskudd én gang i måneden, og en bør ha en rutine på å sjekke om leien er kommet inn. Dette kan fort bli mye å holde styr på når man får litt flere leietakere.

Med Hybel Premium er hele prosessen rundt innkrevingen av husleien automatisert og digitalisert; plattformen krever inn og følger opp leien automatisk.

Du har til enhver tid full oversikt over husleie som forfaller og status på innbetalingene dine.  Systemet purrer også leietaker på innbetalingen iht. avtalt dato som står i leiekontrakten. Listen kan filtreres på periode, bolig og leietaker. For den aktuelle betalingen kan du også endre leiesum, forfallsdato eller registrere en manuell innbetaling.

Hybel_screen_15-2

Du har full oversikt over påløpte inntekter og forfalt leie.

Slik foregår innkrevingen av leien:

Hybel_screen_16-2

Leietaker får muligheten til å opprette AvtaleGiro for automatisk trekk av husleie.


Hybel_screen_17-2

Hver måned mottar leietaker en faktura med betalingsinfo, 15 dager før husleien forfaller. Varslingen inneholder all relevant betalingsinfo og skjer både på e-post og SMS.

 

Hybel_screen_18-2

Når leietaker ikke betaler ved forfall følger vi opp med automatiske påminnelser og inkassovarsel. Utleier får mulighet til å overføre kravet til vår inkassopartner dersom husleie ikke er betalt innen 14 dager etter inkassovarsel er sendt. Denne tjenesten er gratis og kun et tastetrykk unna.

Selv om Hybel Premium-kunde Gaute Gude i Urban Eiendom har fått hjelp fra Hammersborg Inkasso, så skjer det ikke ofte.

 

Det har blitt merkbart mindre behov for purringer på husleie
Gaute Gude



− Generelt sett mindre purring i det hele tatt. Det sparer meg for ganske mye tid og innsats når leietakerne blir fulgt opp automatisk via Hybel Premium, forteller Gaute.

Om nytten av innkrevingstjenesten har utleieren et ganske enkelt regnestykke.

− Jeg har nærmest ikke tapt en eneste husleie etter jeg tok i bruk tjenestene i Hybel Premium-løsningen. Før kunne jeg tape så mye som 70.000 kroner i året på husleie som uteblir. Det alene er langt over prisen jeg betaler for å ha rundt 150 husleiekontrakter i Hybel Premium, forklarer Gaute.

Relaterte artikler:

Vanlige bekymringer ved boligutleie

Uansett om en leier ut kjelleretasjen sin eller driver profesjonell utleievirksomhet med flere hundre leieforhold under ...

Unngå problemer ved boligutleie

Velger du feil leietager, eller slurver med dokumentasjonen, kan det gi store økonomiske konsekvenser for deg som skal l...

Referansesjekk av leietakere

Gode leietakere er viktig. Selv om de fleste har gode intensjoner og er gode betalere, vil det alltid være noen som er m...