Artikler om boligutleie

Etter å ha forsøkt flere forvaltningsløsninger falt valget på Hybel Premium

Skrevet av Hybel Premium | 07.des.2021 12:00:57

"Dette er forvaltningsløsningen som får til det alle andre prøver på. Jeg har vært innom flere plattformer, men ingen er i nærheten av Hybel Premium"

- Pål Restad i MySpot Living

 

Pål Restad er daglig leder i MySpot Living, et forholdsvis nytt utleieselskap med fokus på høykvalitets boliger. Restad forteller om ulike erfaringer han har gjort seg de siste årene; med forvaltningsløsninger som lover mye på papiret, men som ikke fungerer like godt i praksis. Restad roser også Hybel Premium som forvaltningsløsningen som er kommet lengst i Norge, og har klare råd til hvordan utleiere skal kunne drive effektivt og lønnsomt i 2022.

Startet nytt selskap i 2019 med fokus på nye utleieleiligheter 

Pål Restad fra Trondheim har jobbet med eiendom i snart 20 år. Han forteller om leietakere som stadig blir mer og mer kvalitetsbevisste, og et økende ønske etter nye leiligheter på leiemarkedet med lite slitasje og høy standard. Dette ga han og to andre gründere idéen til utleieselskapet MySpot Living i 2019. Selskapet vil i løpet av noen år ha 100 nye boliger under utleie. Restad hadde helt klare tanker om hvordan selskapet skulle driftes.

- Tidligere holdt jeg styr på mine utleieforhold på egen hånd. Jeg innså imidlertid raskt at dette ikke var en optimal måte å jobbe på; det er verken tids- eller kostnadsbesparende. Når vi startet MySpot Living var vi derfor helt klare på at vi skulle bygge en moderne utleievirksomhet. Dette innebar et moderne forvaltningssystem hvor alt rundt utleie blir gjort effektivt og digitalt. 

Pål Restad i MySpot Living

Forsøkte flere forvaltningsløsninger, men med lite hell.

Restad visste at det fantes flere ulike løsninger ute i markedet som kunne dekke behovene, men Hybel Premium var ikke den han prøvde først. Faktisk heller ikke som nr. 2:

- Vi gjorde litt research på hva som fantes, og forsøkte to forvaltningsløsninger som vi trodde skulle dekke behovene våre på en god måte. Kort oppsummert må jeg bare si at det ikke fungerte på best mulig måte.

Alle systemene har sine gode sider, men vi var ute etter et system hvor alt fungerer optimalt. Jeg er nok ganske kravstor som kunde. Da må brukergrensesnittet være bra, tall må stemme, det må fungere godt både på desktop og mobil - både for leietakere og utleier. Meldingsmodulen må være lett å bruke, også på mobil. Det er utrolig fint å kunne administrere leieforholdene sine på telefonen, og å svare/lese meldinger fra leietakere når man er på farten. Dette var ikke støttet i de andre løsningene, og etter lengre perioder med mye frustrasjon bestemte jeg meg for å lete videre.


Med Hybel Premium kan du kommunisere med leietakerne dine når du er på farten.

Sømløs overgang fra gammel plattform til Hybel Premium

Etter å ha forsøkt de andre løsningene bestemte Restad seg for å prøve ut Hybel Premium.  Løsningen har per utgangen av september 2022 rundt 20.000 leieforhold under forvaltning, og benyttes av omtrent 950 utleieselskaper over hele Norge. Restad forteller at den nye hverdagen med plattformen ble svært mye behageligere allerede fra første stund:

- Hybel-teamet gikk igjennom alt jeg lurte på sammen med meg, og dette var veldig tillitsvekkende. Når jeg lurte på noe fikk jeg raskt svar på mail, og jeg følte meg veldig prioritert som kunde. Jeg kunne være trygg på at alt var avklart, og førsteinntrykket var veldig betryggende. 

Onboardingen skjedde helt sømløst; Hybel-teamet fikset jo alt! Jeg ga de bare tilgang, så flyttet de alle utleieenhetene mine over i den digitale løsningen. Overgangen ifra tidligere system skjedde altså helt smertefritt. Jeg behøvde egentlig ikke noe opplæring heller; systemet er helt intuitivt og brukervennlig. Man skjønner selv hvor og hva man skal trykke på, og i den grad jeg lurer på noe er hjelpen veldig nærme; Hybel svarer raskt på mail eller på telefon.

Kontrakter signeres digitalt, og teamet i Hybel hjelper deg også med overføring av dine utleieeiendommer.


En løsning som fungerer i det daglige


Etter å ha kommet i gang med Hybel Premium kan ikke Restad rose systemet nok. Han sier at meldingsfunksjonen er svært godt oppbygget, og at å sende info til leietakerne nå går som en lek:

- Jeg bruker systemet også til å sende informasjon til leietakerne. Plutselig må en rørlegger inn for å ta en kikk, eller kanskje noen må sjekke varmesystemet. All slik kommunikasjon fra meg til leietakerne blir veldig godt ivaretatt gjennom plattformen.

Ellers er jeg inne en gang i måneden for å sjekke at husleien er betalt, jeg er jo en kontrollfrik som liker at ting er på stell. For å være ærlig må jeg også si at  jeg bruker lite tid inne i systemet, ting er jo automatisert og digitalisert. Nå går utleievirksomheten min som en lek!

Restad skryter av at han nå endelig har et system som fungerer, uten feil eller tungvinte brukergrensesnitt. 

Du har til enhver tid full kontroll over innbetalinger, og du kan dykke deg ned i detaljene om du ønsker.

Gode råd fra én utleier til en annen; uansett om en har 1 eller flere 100 leieforhold.


Det er dessverre fortsatt mange vrangforestillinger i bransjen knyttet til forvaltningssystemer forteller Restad. Han sier at selv om det i teorien er mulig å holde styr på utleievirksomheten sin helt på egen hånd, er ikke dette noe han anbefaler noen utleiere å gjøre i praksis. Heller ikke de med 1-4 utleieboliger;

- Det er egentlig et svært enkelt valg - alle som driver med utleie bør ha et system! Det er ikke noen reell kostnad hvis man tenker logisk. Tilgangen på en digital leiekontrakt som til enhver tid er oppdatert og trygg, digital signering, en integrert tilgang på depositumskonto; dette alene er grunner nok til å velge å bruke Hybel Premium.

I tillegg finnes det så mye annet, og de videreutvikler løsningen løpende. De som ikke benytter et system kan spørre seg hvor mye de bruker på å administrere kontraktene sine, og hva verdien av sin egen tid er. For meg er regnestykket veldig enkelt",
avslutter Restad.